aduhai jodoh...

| |

Sejak berkerja ni,macam-macam masalah rumahtangga yang diceritakan pada saya. Masa balajar dikolej,yang selalu didengari tentang rumahtangga ialah tentang rumahtangga orang-orang yang soleh-solehah. Yang mana Allah telah janjikan wanita baik untuk lelaki yang baik dan wanita yang berzina untuk lelaki yang berzina. Jadi dalam pandangan saya tu,bila kita jadi seorang yang solehah pasti akan dapat lelaki yang soleh,zuriat2 yang bertaqwa,rumahtangga yang bahagia,aman damai. Tapi bila masuk ke dalam dunia 'luar' ni. Sebaliknya pulak yang banyak berlaku.jika suaminya seorang yang baik,isterinya pula suka buat perangai Jjika isterinya baik,suaminya pula yang suka buat perangai.Rumahtangga tu memang bukan sesuatu yang mudah untuk di tempuhi dan dijaga dengan baik. Apalagi jika tidak ada ilmu agama yang mantap dalam jiwa. Pasti rumahtangganya goyah.

Baru-baru ni seorang kakak telah meluahkan tekanan perasaan yang dihadapi gara-gara sikap suami yang meletakkan semua perkara di atas bahunya. Sikap suaminya yang kadang-kadang seperti seorang lelaki bujang Tidak ada tanggungjawab. Sudahla berpuasa,penat bekerja,bila balik terus sibuk untuk masak berbuka,mengisahkan kerenah anak2 y masih kecil dan nakal-nakal,angin dan mood suami,manakan nak mengisahkan duit yang tidak pernah cukup untuk anak baranak,sampai keperluan diri sendiri pun terpaksa diabaikan,sampai ke tengah malam masih tidak habis dengan kerja rumah,disambung pulak dengan tugasan-tugasan kerja,baru lelap sekejap,dah kena bangun untuk masak sahur. Setiap waktu dirasakan terlalu singkat,bagaikan kerjanya tidak pernah habis,masalah tidak pernah selesai,tidur dan rehat yang tidak cukup,makan yang tidak kenyang,nafas yang sentiasa tercungap-cungap.

Kadang-kadang saya yang terasa semput melihatkan pergerakan dia yang sentiasa lincah dan kelam kabut. Pelbagai perkara perlu dilakukan dalam satu masa. Sampaikan bila makan pun tidak sempat kunyah habis,pakai telan terus. Timbul rasa simpati dan risau,bagaimana pula nasib saya nanti..?sedangkan seorang wanita yang baik, belajar agama,dididik dengan agama dari kecil,taat kepada orang tuanya mendapat suami yang sebegitu,bagaimana pula dengan saya yang jahil,banyak lagho dan langsung tidak layak digelar wanita solehah..??tinggi harapan untuk hidup bahagia dan mengubah kehidupan ini. Tapi kadang-kadang berasa tidak layak untuk memperolehinya.

Terlihat jelas kepayahan dan kepenatan ibu dalam kehidupan kakak ni. Kerana nasib meraka hampir sama.cuma yang berbeza sedikit,walaupun ibu merasakan kepayahan,dia tetap memanjakan anak2 lelaki sehingga anak-anak lelaki tidak perlu melakukan sebarang kerja. Tidakkah ibu terfikir bagaimana bila anak-anak lelakinya besar nanti dan berkahwin,suami bagaimana yang mereka akan jadi nanti??
Sungguh memberi pengajaran kepada saya untuk tidak mengulangi kesilapan yang sama nanti..

Aduhai suami..bantulah ringankan beban isterimu yang terlalu banyak dan besar pengorbanannya..

0 comments:

Post a Comment